Τετάρτη, 3 Απριλίου 2013

Οι «Άρχοντες» του τρόμου - Χάουαρντ Φίλιπς Λάβκραφτ

 γράφει ο Μίνως-Αθανάσιος Καρυωτάκης | 

Υπερφυσικά τέρατα, ιστορίες βγαλμένες από τις πιο τρελές και επικίνδυνες φαντασιώσεις που έχει συναντήσει κανείς. Ένας άνθρωπος που παρέμεινε μέχρι το τέλος της ζωής του ένα ανώριμο παιδί. Ένας άνθρωπος που ήταν από τα γεννοφάσκια τραυματισμένος βαθύτατα. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά ανήκουν λίγο πολύ στον δημιουργό της μυθολογίας Κθούλου, στον μετρ του υπερφυσικού τρόμου Χάουαρντ Φίλιπς Λάβκραφτ.

Γεννήθηκε στις είκοσι Αυγούστου του 1890 στο Πρόβιντενς του Ροντ Άιλαντ. Οι γονείς του ήταν βρετανικής καταγωγής και ο ίδιος λόγω ανατροφής παρέμεινε φανατικά αγγλόφιλος μέχρι το τέλος της ζωής του. Ο πατέρας του, Γουίνφιλντ Σκοτ Λάβκραφτ ήταν ένας πλανόδιος πωλητής ασημικών. Τρελάθηκε όταν ο γιός του έγινε τριών χρονών και πέθανε το 1898, όταν ο Χάουαρντ είχε κλείσει τα οχτώ. Η μητέρα του Σάρα Σούζαν Φίλιπς Λάβκραφτ που καταγόταν από παλιά αριστοκρατική γενιά του Ροντ Άιλαντ, τρελάθηκε κι αυτή όταν ο συγγραφέας έκλεισε τα είκοσι εννιά χρόνια και πέθανε δύο χρόνια μετά το 1921. Καταλαβαίνει κανείς ότι ο θάνατος των γονιών του και η παραφροσύνη τους χάραξε ένα βαθύτατο τραύμα στον νεαρό συγγραφέα με αποτέλεσμα να επηρεαστεί και διαμορφωθεί ένας εξαιρετικά αλλόκοτος χαρακτήρας. Η υπερφροντίδα από τη μητέρα του, ο περιορισμός του στο σπίτι και η έλλειψη επαφής με τον κοινωνικό περίγυρο ήταν μερικοί από τους λόγους που τον οδήγησαν σε μια μίζερη και δυστυχισμένη ζωή. 

Ωστόσο, όλα τα παραπάνω τον έστρεψαν στη λογοτεχνία και οδήγησαν στην ανάδειξη των φοβερών ικανοτήτων του (λέγεται μάλιστα ότι ξεκίνησε να διαβάζει από τα τρία του χρόνια!) Το 1921, γνωρίζει την εβραιοπούλα Σόνια Γκριν. Το 1924 το ζευγάρι πάει στη Νέα Υόρκη, παντρεύονται στις 3 Μαρτίου και εγκαθίστανται στο Μπρούκλιν. Η ζωή στη μεγαλούπολη θα αναδείξει την αδυναμία του Λάβκραφτ να λύσει πρακτικά ζητήματα και να δουλέψει ώστε να εξασφαλίσει τα απαραίτητα για την επιβίωσή του. Ο εκδότης του περιοδικού Γουάρντ Τάιλς θα του προσφέρει τη θέση του εκδότη με την προϋπόθεση να διαμείνει στο Σικάγο όπου και είναι τα γραφεία του περιοδικού. Εκείνος αρνείται γιατί πίστευε ότι η λογοτεχνία σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να γίνεται προϊόν εμπορικής εκμετάλλευσης. Για μια περίοδο, μάλιστα, θα εργαστεί και ως πλανόδιος πωλητής. Ωστόσο, ο φόβος του για την πολυκοσμία και η νοσταλγία θα τον οδηγήσουν στο διαζύγιο το 1929. Εκείνη την περίοδο κάτω από το βάρος των προβλημάτων ξεκινάει τα ταξίδια. Επισκέπτεται τον Καναδά και ορισμένες Αμερικάνικες πόλεις. Μετά γυρίζει στην πατρίδα του όπου υποσιτίζεται καθ’όλη τη διάρκεια της παραμονής του και η κατάποση κυρίως κονσερβών εξασθενεί σταδιακά τον οργανισμό του. Τελικά, πεθαίνει στις 15 Μαρτίου 1937, το πρωί στο νοσοκομείο του Τζέιν Μπράουν Μεμόριαλ από καρκίνο. 

Επηρεασμένος από την αγγλοσαξωνική λογοτεχνία του 18ου αιώνα ο Λάβκραφτ παρουσιάζει ένα πρωτότυπο έργο. Προσπαθώντας να μιμηθεί το «γοτθικό» τρόπο γραφής ξεκινάει να δημιουργεί διηγήματα τρόμου που εμπνέεται κυρίως από δικούς του εφιάλτες. Το πρώτο του έργο είναι το Ντάγκον 1917, ένα διήγημα που δεν σχετίζεται με τη μυθολογία Κθούλου. Θα ακολουθήσουν και άλλα έργα όπως τα Πολάρις, Το Μνήμα, Ύπνος, Αυτός κ.α. Τα περισσότερα έργα του συγγραφέα σχετίζονται με τον υπερφυσικό τρόμο και βασίζονται σε ψευδοιστορικά στοιχεία και στο πασίγνωστο πια Νεκρονόμικον, ένα μυστικό βιβλίο μαγείας που συνεγράφη από τον παράφρονα Άραβα Αμπντούλ Αλχαζρέντ (δημιούργημα βεβαίως του συγγραφέα), προσπαθούν να εμφυσήσουν τον τρόμο και να πείσουν τον αναγνώστη ότι τα γεγονότα που παρουσιάζονται στα έργα είναι αληθινά. Το κάλεσμα του Κθούλου (1926), η εμφάνιση του φοβερού θεού με τα τεράστια πλοκάμια, την επιβλητική παρουσία και τις καταχθόνιες δυνάμεις από το διάστημα, είναι η αρχή της μυθολογίας. Τέλος, θα πρέπει να γίνει αναφορά και στο έργο του Τα βουνά της Τρέλας, καθώς εκεί αναδεικνύεται περίτρανα η συγγραφική δεινότητα του Λάβκραφτ, όπου γράφει για τις απαρχές του κόσμου και τους Παλαιούς, τους εξωγήινους που έφτασαν πριν από χρόνια στην Γη. 

Στο επόμενο άρθρο της σειράς θα ασχοληθούμε με τον σύγχρονό μας Στίβεν Κίνγκ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου